Door Esther Barfoot

Nederland en de wereld bevinden zich in een polycrisis, een opeenstapeling van crises die op allerlei manieren in elkaar haken en elkaar versterken. En nóg komt noodzakelijke verandering en transitie maar traag tot stand. Niet alleen in de politiek, maar óók in onze organisaties en bedrijven. Idealistische professionals worden er gék van! Jij ook?

Juist op het niveau van organisaties en bedrijven kunnen we zóveel positieve verandering teweeg brengen. Maar veel van deze veranderkracht blijft onbenut. Misschien herken je dit wel! Misschien lijkt het bij jou in de organisatie ook wel alsof de verandering die zó noodzakelijk is om ook in de toekomst gezond, veilig en leuk met elkaar te kunnen leven op deze planeet, door de collega’s vooral wordt gezien als last. Iets waar zij geen tijd of budget voor hebben. Wat zij bovendien meer zien als jouw wens om te veranderen dan een algemeen belang.

 

Ik help je

Ik help je transitie of idealistische, complexe verandering aan te jagen, te versnellen én weer inspirerend te maken – voor jou en je collega’s. Zo wordt het geploeter van transitie makkelijker, leuker en een stuk minder eenzaam! Voor iedereen. Ik doe dat op een aantal manieren: 

  • Transitie-communicatie nodig? Ik help jou weer beweging brengen in transitie en complexe verandering door een nieuwe communicatie neer te zetten. Gebaseerd op de door mij ontwikkelde ACTIVISTISCHE COMMUNICATIE.
  • Ik help jou bij het CREËREN VAN EEN BEWEGING in jouw organisatie of bedrijf. Óf over de muren van jouw organisatie of bedrijf heen; in jouw branche of stad. 
  • Ik houd INSPIRATIE-LEZINGEN over het bovenstaande.
  • Ik geef WORKSHOPS op allerlei onderdelen van het bovenstaande.

Wie ben jij?

Ben jij organisatie-adviseur, adviseur organisatieontwikkeling, change manager, corporate leader, sustainability leader, SDG-officer, chef communicatie, communicatieprofessional, HR-professional, corporate activist of iets heel anders? En vind je dat verandering te traag van de grond komt?

 

Hieronder vertel ik je meer.

 

***

 

1. ACTIVISTISCHE COMMUNICATIE

In verandering en transitie is communicatie zó belangrijk. En: een nieuwe wereld vraagt om nieuwe communicatie. Gebaseerd op andere werkende principes dan de communicatie as usual. Maar dat lijken maar weinig communicatieprofessionals écht in de gaten te hebben. De afgelopen 10 jaar ontwikkelde ik: Activistische Communicatie. Een communicatie die bewust bijdraagt aan transitie.

 

Tip: de afbeeldingen op deze pagina zijn fotosliders. Klik op de rechterkant van de foto en je ziet meer!

 

 


 

Een disfunctioneel wereldbeeld

We zijn niet zomaar in deze polycrisis beland. Over de eeuwen heen hebben we met elkaar een behoorlijk disfunctioneel wereldbeeld opgebouwd, waarbij we – kort gezegd – denken dat de wereld, de natuur en alle volkeren puur bestaan ter exploitatie van de mens. En dan vooral de witte, Westerse mens. En dan in het bijzonder de witte, Westerse, lichamelijk gezonde, heteroseksuele, CIS-gender man. Daarnaast zijn we gaan denken dat wij als mens in basis geldwolven zijn. Én dat alles een machine is; in onderdelen uit elkaar te halen en lineair te verklaren.

 

Al deze denkbeelden zitten ons danig in de weg en helpen onze wereld, zoals we weten, rap naar de ratsmodee. En hoewel dat laatste punt [van die machine] misschien minder ernstig lijkt, is dat niet zo. Want lineaire vraagstukken en systemen functioneren totaal anders dan complexe vraagstukken en systemen. En bijna alles wat ons lief is – ons lichaam, onze samenleving, onze ecosystemen; het zijn allemaal complexe systemen. En alle extreme uitdagingen waarmee we worstelen, dito. Door alsmaar halsstarrig onze lineaire aanpak erop te willen plakken, creëren we alleen maar meer chaos.

 


 

Werken aan de nieuwe, gewenste orde

Hetzelfde geldt voor onze communicatie. Nog niet zoveel communicatieafdelingen zijn geschoold in complexiteitsleer. Ze opereren dikwijls vanuit het dominante paradigma van de lineaire logica en van command & control, in plaats van een paradigma van complexiteit en van ontdekken en experimenteren. Daardoor zijn ze – of ze nu willen of niet – vaak meer bezig met het in stand houden, beschermen en verdedigen van de bestaande orde dan het bijdragen aan de nieuwe wereld.

 

En mijn ervaring is: daar zijn niet zoveel communicatie-afdelingen zich van bewust. Herken je dit: als je de afdeling communicatie binnen jouw organisatie vraagt om transitie-communicatie of communicatie om een complexe verandering te ondersteunen, krijg je traditionele verandercommunicatie. De communicatie die we sinds jaar en dag uit de kast halen bij reorganisaties – ten behoeve van meer efficiency, procesoptimalisatie en winstmaximalisatie. Wat echt iets heel anders is! Als je vervolgens aangeeft dat je iets anders nodig hebt, neemt de verwarring bij de communicatieprofessionals alleen maar toe.

 


 

Natuurlijk zijn er volop communicatiespecialisten die het wél snappen. Die een opleiding complexiteitsleer of Theory U hebben gevolgd of die intuïtief aanvoelen dat de huidige aanpak van hun afdeling niet meer voldoet. Maar hoe het anders moet? Daarin zijn ze vaak ook nog zoekend. Of ze zijn wél aan het experimenteren geslagen, maar ervaren hierbij onbegrip of zelfs tegenwerking van hun collega’s.

 

Kunstenaarsmentaliteit

Activistische Communicatie vertrekt vanuit een fris, nieuw wereldbeeld ten opzichte van de mainstream communicatie en opereert daardoor op hele andere principes, o.a. de werkende principes van complexiteit.

 

Bovendien staat Activistische Communicatie tussen de vernieuwers en is ze gebaseerd op co-creatie. Op wat van onderaf wíl gebeuren i.p.v. wat bovenaf moet. Op samen de toekomst ontdekken. Op gelijkwaardigheid en de gedachte: iedereen kan bijdragen. Op experimenteren en daarvan leren. Op veel creativiteit en kunstzinnigheid.

 


 

 

Kort gezegd, Activistische Communicatie combineert maatschappelijke betrokkenheid met complexiteitsleer, communicatietechnieken én een kunstenaarsmentaliteit ten behoeve van een corporate of professionele context.

 

Ik help jou aan een vernieuwende, energieke en verbindende communicatie die de transitie of noodzakelijke, complexe verandering – waar jij je hard voor maakt – vooruit helpt. Het is een methode die ik de afgelopen tien jaar heb ontwikkeld en waarmee ik resultaat heb geboekt bij invloedrijke organisaties. (Onderaan deze pagina en elders op deze website kun je zien welke dat zijn).

 

Natuurlijk neem ik ook de afdeling Communicatie van jouw organisatie of bedrijf mee in dit proces. Zij zijn een belangrijke partner.

 

Je kunt me ook inhuren voor een inspiratie-lezing om meer collega’s te ‘besmetten’ met deze ideeën.

 

Zin in een gesprek? Mail, bel of app me.

06-47586113

estherbarfoot@gmail.com

 

Hieronder vertel ik meer over mijn andere specialisatie: ik kan jou helpen een beweging te creëren in jouw bedrijf of organisatie.

 


 

2. EEN BEWEGING CREËREN IN JOUW ORGANISATIE

Misschien herken jij jezelf in de idealistisch gedreven professional die er gék van wordt hoe traag noodzakelijke verandering of transitie tot stand komt – ook in jouw organisatie. Misschien voel jij je onbegrepen door je collega’s. Misschien ben je af en toe een beetje lost over de route: hoe moet ik deze verandering of transitie aanpakken? Hoe krijg ik mensen mee? 

 


 

Min of meer per toeval ontdekte ik zo’n tien jaar geleden: Activistische Communicatie. Daarover heb je misschien hierboven gelezen. Uit zichzelf morphte Activistische Communicatie ook in iets anders: een veranderstrategie waarbij je letterlijk een beweging creëert op jouw werkvloer; of over de muren van jouw organisatie of bedrijf heen. Het is een manier om idealistische, complexe verandering of transitie binnen overheden, maatschappelijke organisaties, bedrijven of branches op gang te helpen of te versnellen. En vooral: om deze makkelijker, plezieriger en minder eenzaam te maken! 

 

Scharrelzone

Dat werkt zo: niemand heeft de routekaart van transitie. De weg is onvoorspelbaar, met veel bochten en je ontdekt hem met elkaar. Sterker nog, om te kunnen navigeren in complexiteit is het noodzakelijk dat veel verschillende mensen (of partijen) kennis, ideeën en acties kunnen inbrengen. Vanuit alle soorten kennis, vaardigheden en ervaringen. Een beweging stimuleert dit, want een beweging zorgt voor veel-richtingsverkeer. Het is een scharrelzone, waar uitgeprobeerd kan worden en geleerd. Waar nieuwe inzichten en oplossingen kunnen rijpen. Waar mooie initiatieven en vervolgacties ontstaan.

 

Ik help jou met een strategie om een beweging in jouw organisatie of bedrijf op te zetten. Ik kan je ook helpen met de uitvoering in de vorm van coördinerende werkzaamheden, als facilitator of dagvoorzitter (maar liever zeg ik ‘host’, want dat is meer uitnodigend) én met Activistische Communicatie. Want ook deze helpt jou om je beweging te laten groeien. Natuurlijk kun je me ook inhuren om een inspiratie-lezing op dit vlak te geven. 

 

DUS, VRAAG JIJ JE WELEENS AF:

  • Wie creëert samen met mij een gave, inspirerende, creatieve communicatie die deze grote, complexe verandering vooruit helpt? 
  • Wie zou onze vastgelopen cultuurverandering, organisatie-ontwikkeling of transformatie kunnen vlot trekken?
  • Wie zou ons kunnen helpen om meters te maken in deze transitie?
  • Wie helpt ons een netwerk of een beweging van veranderaars op te zetten en leven in te blazen?
  • Wie helpt mij (of mijn organisatie) weer geïnspireerd te raken in dit lange, moeizame veranderproces?
  • Wie steunt mij in deze moeilijke, moeizame en langdurige transitie of transformatie?
  • Wie helpt mij aan woorden, argumenten, strategie, theorie & praktijk bij datgene wat ik meer intuïtief voel ten aanzien van deze verandering?
  • Wie helpt mij de benodigde verandering te pitchen en draagvlak te creëren in mijn bedrijf of organisatie?

Bel, mail of app me dan voor een kop koffie en een gesprek!

 

Esther Barfoot

06-47586113

estherbarfoot@gmail.com

 

Hieronder kun je lezen over mijn ervaring. En over de vraag: welke crises bedoel ik eigenlijk bovenaan deze pagina?

 

 


Mijn ervaring

De afgelopen tien jaar heb ik langlopende opdrachten gedaan voor o.a. Nationale Politie, Gemeente Rotterdam (3x: Rotterdams WeerWoord, Klimaatrechtvaardig Rotterdam en Rotterdam Circulair), Gemeente Nissewaard, ProRail, IKEA en het Duitse bedrijf Tchibo (via het Nederlandse bureau BOTZ).

 

In de loop van die opdrachten ontdekte en ontwikkelde ik wat ik nu noem Activistische Communicatie en de veranderstrategie van het opzetten van idealistische bewegingen binnen organisaties en bedrijven, en binnen hun branche of stad. Bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid, klimaat, inclusie, SDG’s, mensenrechten, etc. Ook ben ik gespecialiseerd in het vormgeven en faciliteren van interactieve bijeenkomsten, het begeleiden van dialogen, het begeleiden van (echte) participatie en allerlei co-creatieve werkvormen. Op veel van deze vlaken geef ik workshops.

 

Met Marjolijn van Eijsden heb ik de podcasts ‘Hoe creëer ik een beweging?’ en ‘And so it begins…’ gemaakt. Op dit ogenblik schrijf ik een boek over Activistische Communicatie.

 

 

 


Over welke crises heb ik het?

Wacht even… hierboven… over welke crises heb ik het eigenlijk als ik spreek over de polycrisis? (Dat je zeker weet dat we op dezelfde pagina zitten.) Naast de klimaatcrisis heb ik het natuurlijk over de sociale crisis (toenemende armoede en ongelijkheid), institutioneel racisme, de woningcrisis, de ongebreidelde ontwikkeling van AI, massa-extinctie, de stikstofcrisis en allerlei andere milieucrises, de toename van anti-democratische sentimenten, de landbouwcrisis, energiecrisis, grondstoffencrisis en een politiek die het allemaal maar moeilijk kan bolwerken. Om nog maar te zwijgen van het extreme geweld dat plaatsvindt op allerlei plekken op onze aardbol. Ten tijde dat ik dit schrijf, zijn dat o.a. de Gaza-strook, Libanon en Soedan.

 

Ik pretendeer hiermee overigens niet dat Activistische Communicatie of een beweging op de werkvloer de oplossing is van al deze wereldproblemen! Het helpt wel om de problematiek op kleinere schaal aan te pakken en vooruitgang te boeken, in plaats van vast te lopen zoals nu steeds meer het geval is.